Jump to content
Sign in to follow this  
kaziu

EvE Online - wprowadzenie do gry

Recommended Posts

Witam wszystkich przyszłych odkrywców kosmosu default_biggrin.png


 


W związku z przejściem EvE Online na system F2P (bądź freemium jak kto woli) postanowiłem napisać mały poradnik, który złagodzi nowym graczom szok, jaki może wywołać zderzenie z ogromem wszechświata.


 


1. Wstęp.


 


EvE Online to nie jest gra MMO jak każda inna, nie oczekujcie łatwego początku i bycia ekspertem po tygodniu grania. Trzeba poświęcić trochę czasu na poznanie mechaniki gry i sporo uporu / zapału. Odradzam tą grę osobą, które nie chcą lub nie potrafią się same uczyć, tutaj wymaga się od gracza samodzielności. Polecam oglądanie tutoriali na Youtube oraz czytanie tematycznych poradników, które wprowadzą was bardziej szczegółowo w różne aspekty gry (np. mining (wydobycie surowców z asteroid), handel, produkcje itd.) Nie martwcie się w gra ma bardzo pomocne community, które chętnie pomaga nowym osobom, polecam kanały: Rookie Help, Unseen Academy, Polish ;).


 


2. Polityka.


 


Historia EvE w szybkim skrócie, ludzie opuszczają ziemię i w układzie słonecznym odkrywają przejście czasoprzestrzenne (Whormhole) do innej Galaktyki (New Eden) po pewnym czasie przejście się zamyka i ludzie są uwięzieni w New Eden. Tam dzielą się na cztery rasy: Amarr, Gallente, Caldari i Minmatar; które prowadzą między sobą wojnę (Gallente+Minmatar vs Caldari + Amarr). Aktulany podział stref wpływów poszczególnych frakcji (oraz Sojuszy graczy) znajdziecie tutaj.


 


Gracze łączą się w korporacje (glidie), a korporacje tworzą Sojusze (Alliance). Sojusze/korporacje walczą między sobą o systemy (układy planetarne), które nie należą do żadnej rasy. Pewnie zapytacie dlaczego to takie ważne posiadać swój własny system... Te systemy dają bardzo duże profity np. z wydobycia surowców lub bicia piratów (racenia). Między systemami poruszamy się za pomocą Stargate'ów.


 


3. Ekran gry.


 


Dużo opowiadam, a wy pewnie byście chcieli już odpalić grę i zacząć swoją przygodę w New Eden. W grze na starcie wita nas nowy samouczek z Aurą (kobieta, która nam opowiada o wszystkim w grze), który każdy powinien ukończyć i ogarnąć podstawy. W pierwszym momencie może was przerazić interfejs gry, dlatego przygotowałem screen z wyjaśnieniami >>tutaj<<.


 


4. Nasza postać.


 


Nasza postać rodzi się w New Eden, startowy system w jakim się znajdziecie zależy od wybranej rasy, 'podrasy' oraz 'klasy' (szkoły jaką ukończyliśmy). Nasza postać ma swoją stacje kosmiczna 'domową' (Home Station) gdzie znajduje się nasz 'zapasowy' klon, który w razie śmierci jest aktywowany i odradzamy się w Home Station. Stacje domową możemy zmieniać. Rozwój postaci opiera się głównie na nauce skilli. Kupujemy na stacji książki ze skillami (Skill books) i się ich uczymy (robimy inject skill). Każdy skill ma 5 poziomów "wtajemniczenia", oczywiście im wyższy poziom tym lepsze bonusy, ale też dłuższa nauka (dla niektórych skilli może to być czas liczony w miesiącach). Oczywiście nauka skilli odbywa się 'w tle' i z niczym nie koliduje. Tak wygląda przykładowa kolejka skilli (screen jeszcze ze starej wersji gry ale niewiele się zmieniło).


 


5. Systemy, konstelacje i regiony.


 


Świat EvE dzieli się na systemy (układy planetarne), które są połączone w konstelacje, a te łączą się w regiony. Między systemami poruszamy się za pomocą Stargate'ów, takich bram kosmicznych, które nas przerzucają pomiędzy systemami.


Żeby nie przedłużać skupię się na wyjaśnieniu o co chodzi z Security Status'em systemu:


 


Systemy o Security Status od 1.0 (niebieski) do 0.5 (żółty) tzw. highsec - teoretycznie najbezpieczniejsze systemy do nowych graczy. Są chronione przez Policje (CONCORD), która w razie agresji atakuje i strąca statek gracza, który jest agresorem. Jednak jest tutaj małe ale, CONCORD nie gwarantuje wam bezpieczeństwa tylko strąca statek agresora. Agresor może najpierw zniszczyć wam statek, po czym CONCORD strąci jego statek, a na końcu podleci kolega agresora i zbierze resztki z waszego statku. 


Jeśli chodzi o dochodowość to generalnie w highsecu zarobimy najmniej - najgorsze asteroidy do kopania, najmniej dochodowe nagrody za bicie piratów, najgorsze Relici i Data Site.


 


Systemy o statusie security od 0.4 ( kolor pomarańczowy) do 0.1 (kolor czerwony) tzw. lowsec– są to systemy, w których nie działa Policja (CONCORD), czyli w razie agresji nikt nie zostanie zestrzelony (są jedynie działka, które „bronią” Stargate'ów). W większości są to terytoria, o które możemy walczyć w ramach Fractional Warfare, czyli wojnie pomiędzy czterema rasami w grze. Są to systemy dość dochodowe można w nich znaleźć rzadsze asteroidy, czasem nawet pasy lodu (Ice belts), z których wydobywa się lód.


 


Systemy o statusie security od 0.0 do -0.9 (kolor czerwony) tzw. nullsec – tutaj już nic nas nie obroni, w większości są to systemy zajmowane przez sojusze graczy, którzy sami się nimi 'opiekują', czytaj zestrzeliwują obcych graczy, nie należących do danego sojuszu. Tutaj można naprawdę nieźle zarobić najlepsze asteroidy (najrzadsze), największe nagrody za bicie piratów, dochodowe relic i data site .


 


Strefa Whormhole – systemy o statusie -1.0 (kolor czerwony) – do tych systemów możemy się dostać jedynie poprzez tzw. Whormhole (tunele czasoprzestrzenne), nie prowadzą do nich zwykłe stargate'y i nie należą do konstelacji i regionów. Mogą je zajmować korporacje graczy, którzy mają tam swoje bazy. Generalnie jest to najbardziej dochodowa strefa, można w niej wydobywać gaz, robić najlepsze relic i data site. Jak odkryć taki tunel czasoprzestrzenny? Tunele odkrywamy skanując sygnatury (takie czerwone kwadraciki widoczne na ekranie – jeśli jeszcze raz spojrzycie na mojego screen'a to zobaczycie na nim takie zielone kwadraciki opisane jako 'kosmiczne anomalie' sygnatury wyglądają podobnie, tylko są czerwone), o skanowaniu napiszę więcej w dalszej części.


 


Podsumowując, w żadnym systemie nie możecie czuć się w 100% bezpiecznie, w każdym możecie zostać zestrzeleni ze względu na to zawsze polecam wykupić ubezpieczenie statku (na stacji – ship insurence), nie latać statkami, na których stratę nas nie stać oraz nie latać na autopilocie.


Warto też dbać o swój security status (reputacje) jeśli mamy za niską (spada gdy np. atakujemy innych graczy w highsecu) to Policja z automatu nas zaatakuje i zestrzeli.


 


6. Ekonomia.


 


Główną walutą w grze są ISK (potocznie iski), za które możemy kupić wszystko w tym także konto Omega (czyli subskrypcje – PLEX (Pilot License)). Na dzień dzisiejszy cena PLEXa wynosi około 1,2 bln ISK. W przeliczeniu na czas potrzebny na zarobek – dla mnie jest to około tydzień farmienia wieczorami po 2-3h, a dla moich kolegów z corpo, którzy mają lepsze skille (dzięki czemu mogą latać lepszymi statkami, używać lepszych modułów) wystarczy jeden wieczór farmy.


W grze znajduje się Market (auction house), na którym możemy przeglądać oferty z danego regionu. Polecam korzystać z takich stron jak EvE-Central.com lub EvE-Market Data gdzie możemy przeglądać markety z całego Edenu. W EvE mamy też dostępny system kontraktów, które są trochę tańsze niż wystawianie ofert w markecie – szczególnie w przypadku bardziej wartościowych przedmiotów.


 


Sposoby na zarobek w świecie New Eden:


 


1) Mining – czyli wydobywanie rudy (ORE) z asteroid . Generalnie, każdy gracz w EvE odradzi wam ten sposób na zarobek i ja również odradzam ;). Jednak jak mi to powiedział jeden ze starszych stażem pilotów „chyba każdy musi przejść przez ten etap” i ja też przez niego przeszedłem. Kopanie skałek sprowadza się do kupienia odpowiedniego statku – na początek Venture jest świetny i modułów miner laser, minig laser upgardes, survey scaner, afterburner i dalej kto co woli. Lecimy na pas asteroid (asteroid belts), oribtujemy wokół skałki w odległości ~1km, namierzamy interesującą nas asteroidę i odpalamy minery. Polecam włączyć afterburner (dopalacz), żeby statek miał większą prędkość kątową – przyda się gdy na pas asteroid wpadnie jakiś zdesperowany gracz, który będzie chciał strącać koparki (co zdarza się dość często) – im większa prędkość kątowa tym trudniej nas trafić. Gdy załadujemy całą ładownie, lecimy na stacje i sprzedajemy i tak w kółko. Kopanie jest dość nudne i nisko dochodowe. Ja na początku gry na kopaniu w highsecu zarabiałem jakieś ~5mln ISK/h. Można było z tego wyżyć, ale co to za życie ;). Możemy też kopać Gaz (Gas site – trzeba wyskanować w Whormholu) i Lód (Ice belts – w niektórych low i nullsecowych systemach) , jest to dużo bardziej dochodowe, ale też bardziej niebezpieczne. Rozwinę te tematy jeśli będzie większe zainteresowanie, wątpię żeby początkujący gracz się tego podjął.


 


2) Misje – na większości stacji w high i lowsecu możemy spotkać agentów, którzy nas wynajmują do robienia misji. Z każdej wykonanej misji jest nagroda ISK, przedmioty, reputacja względem danej frakcji. Na początek polecam każdemu nowemu graczowi zrobienie misji od tzw. Career Agents (agenci kariery), którzy wprowadzą nas do świata gry, wyjaśnią mechaniki, w tych misjach można zdobyć też kilka fajnych statków na początek – w tym Venture'a do kopania xd. Generalnie robinie misji jest nudne (bo same misje są nudne, rzadko kiedy zaskakują) i mało dochodowe. Robi się je głównie ze względu na standing (reputacje) oraz nasz security status (jeśli chcemy go podwyższyć bo mamy za niski).


 


3) Zabijanie piratów – (robienie anomalek, racenie) lecimy na anomalke (zielony kwadracik) – np. den, rally point, hub i tłuczemy pirackie statki (raty, moby jak zwał tak zwał). Za zabijanie piratów otrzymujemy nagrody (bounty) w postaci ISK. Generalnie im niższy security status systemu to trudniejsi do bicia piraci i wyższe nagrody. To jest mój główny sposób zarobku. Oprócz nagród po piratach zostają przedmioty oraz wraki statków, które możemy salvagować – odzyskiwać surowce. Jak najłatwiej bić piratów – kupujemy statek z bonusem obrażeń dla dron (najlepsze tutaj są statki Gallente – na początek fregata Tristan, później krążownik Vexor), dronki (light, medium, heavy w zależności od skilli). Lecimy na anomalke, ustawiamy orbitę wokół wroga (min. 10-20km), odpalamy afterburner (dopalacz – dzięki temu trudniej nas trafić) i uwalniamy dronki, które same atakują i biją wroga. Zyski różne w zależności od systemu, umiejętności, statku 5-200 mln ISK/h. Ja aktualnie zarabiam na raceniu około 40-50 mln ISK/h. + dochody ze sprzedaży złomu.


 


4) Zbieranie złomu – możemy to robić na dwa sposoby: sami bijemy piratów i zbieramy po nich złom, lub nasz znajomy/kolega tłucze ostro piratów i nie opłaca mu się tracić czasu na zbieranie złomu, który zostawia nam. Drugi sposób jest bardzo dobry jeśli nie mamy jeszcze skilli/kasy na lepsze statki, a jesteśmy w corpo, które żyje w nullsecu gdzie są dość trudni w biciu piraci i zostawiają dobry loot. Do Salvagingu (odzysku surowców z wraków) na początek dobrze jest użyć statku Catalyst (rasa Gallente), z modułami Salvager (do odzysku surowców) i small tractor beam (takie magnesy do przyciągania wraków w jedno miejsce – można też użyć samobieżnych tractorów). Później możemy zainwestować w Noctisa. W nullsecu zyski ze zbierania złomu to około 10-30 mln ISK/h.


 


5) Handel – generalnie na początku trudno dorobić się na handlu nie znając realiów rządzących rynkami w New Eden (już lepiej kopać ;p). Jak najprościej zarobić na handlu – sprowadzać itemy z highsec'a do odległych systemów nullsecowych, gdzie z dostępnością itemów bywa różnie. Wtedy możemy liczyć na przebitki rzędu kilku tysięcy procent. Spytacie jak to możliwie!? Po prostu graczom, którzy zarabiają krocie w nullu nie opłaca się specjalnie lecieć do highssec po jakimś item i wolą przepłacić i kupić na miejscu (bez ryzyka że po godzinnym locie, ktoś ich zestrzeli po drodze). Można też robić w drugą stronę sprowadzać rzadkie przedmioty z nulla do highseca. Polecam analizować rynek i używać Excela ;).


 


6) Produkcja (industry) – z wykopanej rudy ORE, pozyskujemy minerały, z wraków też pozyskujemy surowce do produkcji. Na większości stacji w highsecu są moduły do produkowania, można produkować niemal wszystko: statki, przedmioty, moduły. Do produkcji potrzebne są Blueprinty (które możemy kupić lub znaleźć) są to takie jakby projekty statków, modułów itd., które używamy w modułach Industry na stacjach kosmicznych. Blueprinty dzielą się na oryginał (można dzięki nim produkować nieskończoną ilość danego przedmiotu) i kopie (które mają ograniczoną ilość możliwych do wyprodukowania sztuk danego przedmiotu). Oczywiście kopie są dużo tańsze. Generalnie w highsecu trudno zarobić na produkcji, już chyba lepiej sprzedawać czysty ORE z kopania. Jak można zarobić? Tak jak na handlu, produkując coś w odległym nullsecowych systemie, gdzie ciężko o przedmioty/statki i można sprzedawać z dużą przebitką.


 


7) Fractional Warfare – wojna pomiędzy frakcjami(rasami) – walczymy pomiędzy graczami o systemy lowsec'owe dla naszej rasy (taka walka o terytoria sporne). Na początek polecam statek Catalyst (Gallente) lub Caracal (Caldari) w zależności od waszych skilli i finansów. Fity czyli jakie moduły najlepiej podpiąć do danego statku znajdziecie w internecie (wpiszcie w google Caracal Fitting i wyskoczą wam propozycje) nie będę się tutaj rozpisywał, mogę doradzić zainteresowanym. Polecam zebrać się we flotę/gang w kilku graczy obstawić stargate'a i gdy do systemu wejdzie nowy gracz (co będziecie widzieć bo pojawi się ktoś nowy na lokalnym czacie) walicie w niego ze wszystkich działek default_wink.png to się potocznie nazywa gatecamp. Mało fajne ale dochodowe. A zapomniałbym do wojny frakcji dołączamy na odpowiedniej stacji u agenta (w zależności od rasy – polecam sobie wygooglać), ma to jeden minus już nie możemy się tak swobodnie poruszać po New Edenie ponieważ będziemy bardzo nie mile widziani (np. ktoś z rasy Gallente w systemie Caldari). Najlepiej dołączyć do jakieś korporacji, która zajmuje się FW, reklamy korporacji znajdziecie niemal wszędzie w highsecu na czacie, przy stargate'ach oraz stacjach. Otwieracie ofertę korporacji i aplikujecie. Nie chce tutaj wymieniać kogo polecam, a kogo nie. Na wojnie możemy zarobić około 10-30 mln ISK/h w zależności od naszych skilli + dodatkowe punkty za udział wojnie, misje itp.


 


 


8) Eksploracja – polega na odkrywaniu/odnajdywaniu takich miejsc jak: Relic Site'y, Data Site'y i Whormhole. Na początek do eksploracji polecam takie statki jak: Imicus/Heron/Helios/Astero i inne z podobnymi bonusami do skanowania i hackingu. Statki zaopatrujemy w moduły: Core Probe Luncher, Scanner Probes (min. 8zt. Polecam Sisters of Eve scanner Probes – warto w nie zainwestować choć nie są tanie), Relic Analyzer, Data Analyzer i Cloaking Device (do 'ukrywania' się w przestrzeni) pozostałe moduły wg naszych potrzeb na pewno jakiś Micowarpdrive się przyda. Skanujemy tzw. Sygnatury (czerwone kwadraciki – podobne do anomalek). W grze jest dobry tutorial jeśli chodzi o skanowanie (szukajcie carrer agenta exploration). Warto też przeszukać Youtube, gdzie jest sporo dobrych tutoriali do eksploracji, a ciężko mi to opisać słowami lepiej zobaczyć na własny oczy (nie taki diabeł straszny jak go malują ;)). Ważne tutaj są skille do skanowania i hacking. Gdy już uda nam się na 100% wy skanować daną sygnaturę to możemy się do niej warpnąć (warp – taki napęd nad/pod przestrzenny służący do poruszania się na dalekie odległości min. 150km , co ważne w warpie nie można nas atakować!). W relic i data sitach znajdują się jakby takie 'banki', do których musimy się włamać używając Relic/Data Analyzerów. Odpala się nam taka mini gierka, w której musimy włamać się do systemu komputerowego 'banku' – zniszczyć jądro systemu za pomocą naszego Virusa, który posiada swój atak i życie. Gierka trochę przypomina sapera, polecam obejrzeć tutoriale na youtube. Ja się tak nauczyłem hackingu. Dobra, dobra tak gadam i gadam, ale ile można na tym zarobić? Średnio z reliców wyciągam jakieś 20-50 mln (raz mi się udało 200mln, a to jeszcze nie rekord w moim corpo), Data to jakieś 10mln. Oczywiście w highsecu jest to dużo mniej dochodowe. W highsecu jedynie opłaca się szukać Whormholi i w tak odkrytych systemach szukać relic i data site'ów. Uwaga na Ghost site gdzie może być bardzo niebezpiecznie ;). Jeśli macie jakieś pytania do eksploracji to chętnie pomogę.


 


7. Alpha Clone – co i jak?


 


Czas wyjaśnić na czym polega system Free to Play (Freemium) w EvE Online, jakie są jego ograniczenia i jakie daje możliwości. Grając tylko jako darmowy gracz (alpha clone) jesteśmy ograniczeni tylko do skilli przypisanych do rasy jaką wybraliśmy (polecam wygooglać alpha clones skills) i możemy zdobyć maksymalnie 5 mln skill points (a to nie jest dużo), możemy się poruszać tylko statkami 'należącymi' do naszej rasy i tylko fregatami, destroyerami (niszczyciel) i cruiserami (krążownik). Nie możemy także używać wszystkich przedmiotów. Wolniej będziemy produkować, kopać i zdobywać skill pointy. Na ten moment najlepszą rasą na rozpoczęcie rozgrywki wydaje mi się Gallente, ze względu na skille do dronek. Pewnie zastanawiacie się czy skoro jest tyle ograniczeń to czy w ogóle warto grać jako darmowy gracz. Oczywiście, że warto! Po pierwsze, od początku za darmo zaczniecie zdobywać skill pointy, poznacie mechanikę gry i zarobicie pierwsze ISK. Polecam poszukać Corpo dla nowych graczy, zajmującego się walką o terytoria (FW) dzięki temu można sporo zarobić (nawet takimi podstawowymi statkami jak: Tristan, Catalyst, Vexor, czy Caracal) lub dobre też będzie corpo żyjące w nullsecu i bijące piratów (zyski z nagród i złomu, eksploracja, mining).


Pewnie każdy z was zastanawia się czy uda wam się zarobić na abonament (PLEX) płacąc walutą w grze (oczywiście grając jako alpha clone), w high secu nie daje na to większych szans (chyba, że będziecie kopać na kilka kont całe dnie xd przez miesiąc) natomiast w corpo operującym w nullsecu czy lowsecu szanse są już dużo większe, a później jest tylko łatwiej. Dobre jest to, że na alphie możecie sobie farmić ISKi spokojnie przez 2-3 miesiące i później przejść na Omege (czyli normalne pełne, opłacone konto). Przez te 2-3 miesiące spokojnie wyfarmicie na PLEXa i na Omedze (czyli opłaconym koncie) będziecie mieć już sporo punktów umiejętności co wam ułatwi dalszą farmę. To chyba wszystko na ten temat Jeśli macie jakieś pytania do systemu F2P w EvE to śmiało zadawajcie.


 


Podsumowanie


 


Na początek, każdemu graczowi polecam zacząć jako zwykły alpha clone, przejść przez samouczek, wykonać misje od agentów kariery. Można też pobawić się w robienie dalszych misji (story line, security), dzięki temu ogarniecie na spokojnie interfejs oraz mechanikę gry. Znajdźcie dobrą korporacje, której członkowie powoli was wprowadzą w tajniki gry.


Jak widzicie ominąłem wątek flot PvP, nie wiem czy dla nowego gracza, który jest totalnie zielony ta wiedza jest konieczna. Jeśli pojawią się pytania odnośnie bardziej zaawansowanego PvP to postaram się udzielić odpowiedzi lub napisać wprowadzenie do tematu. Choć generalnie w moim odczuciu lepiej poznawać PvP organoleptycznie wraz z jakimś bardziej zaawansowanym graczem bezpośrednio w grze, który na bieżąco wyjaśni i pomoże. Czekam na wasze pytania, komentarze oraz wątki, które byście chcieli żebym jeszcze poruszył w tym małym poradniku.


 


 


Zachęcam wszystkich zainteresowanych do utworzenia konta w grze z mojego reflinka otrzymacie dodatkowe skill pointsy na start, a jeśli opłacicie grę (kupicie PLEXa) to oboje otrzymamy 30 dni Game Time (czyli niczym nieograniczonej rozgrywki), a ja zwrócę wam połowę wartości PLEX'a czyli około 600mln ISK. Nawet jeśli zamierzacie grać tylko na darmowym koncie (Alpha Clone) to mimo wszystko zachęcam do rejestracji z mojego reflinka ze względu na dodatkowe skill points oraz pomoc w grze jaką mogę zaoferować.


Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy na forum znajdę jeszcze jakichś graczy EVE Online? Chętnie odkurzyłbym swoje stare konto (mają datę ważności powyzej 3 lat? Mam tam jeszcze troche Isk) i wrócił do międzyplanteranych bitew :-)
Pewnie trochę się pozmieniało, generalnie bardzo dobre i pracochłonne "wprowadzenie", a umówmy się iż EVE do najprostszych gier nie należy. Szczególnie zastosuję poradę odnośnie zarabiania isk na przemycaniu itemów z highsec'a :-) EVE Isk, plex and others currency you can buy with https://odealo.com/games/eve-online/tranquility/items?_t=1501276372214

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.